Nadpobudliwość ruchowa, znana również jako ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi), może być wyzwaniem zarówno dla dzieci jak i ich rodziców. Jednym z głównych problemów, z jakimi borykają się dzieci z ADHD, są trudności z koncentracją na lekcjach w szkole. Jak pomóc dziecku, które zmaga się z nadpobudliwością ruchową lepiej skupić się na nauce?
- Zrozumienie dziecka
Pierwszym krokiem w pomaganiu dziecku z ADHD jest zrozumienie jego potrzeb i zachowań. Nadpobudliwość ruchowa to nie jest świadome działanie dziecka. To zaburzenie neurologiczne, które wpływa na funkcjonowanie mózgu i zdolność do koncentracji. Ważne jest, aby unikać obwiniania dziecka i zamiast tego skupić się na tym, jak można mu pomóc.
- Stworzenie struktur, rutyny i nawyków
Dzieci z ADHD często mają trudności z organizacją i planowaniem, dlatego warto wprowadzić do ich życia struktury i rutyny. Regularne harmonogramy i stałe godziny na poszczególne zadania mogą pomóc dziecku lepiej odnaleźć się w codziennych obowiązkach. Na przykład, codzienne odrabianie lekcji o tej samej porze dnia może pomóc w wypracowaniu nawyku.
- Podział zadań na mniejsze etapy
Duże zadania mogą być przytłaczające dla dziecka z ADHD. Dlatego warto dzielić je na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania etapy. Jeśli dziecko ma do wykonania dłuższe zadanie, np. projekt szkolny, można podzielić go na mniejsze części i realizować je krok po kroku. Taki podział ułatwia koncentrację i daje dziecku poczucie sukcesu po ukończeniu każdej części.
- Przerwy i aktywność fizyczna
Dzieci z ADHD często mają dużo energii, którą muszą w jakiś sposób spożytkować. Ważne jest, aby umożliwić im regularne przerwy podczas nauki, aby mogły się poruszać i wyładować nadmiar energii. Krótkie, 5-10 minutowe przerwy na ruch mogą znacząco poprawić koncentrację w dalszej części nauki. Aktywność fizyczna powinna być też częścią codziennej rutyny dziecka, np. w postaci sportu po szkole. Znacie Technikę Pomodoro?
Technika Pomodoro to prosty sposób na poprawę koncentracji u dzieci podczas nauki. Polega na podzieleniu pracy na 25-minutowe bloki, zwane „pomodorami”, podczas których dziecko skupia się na jednym zadaniu. Po każdym bloku następuje 5-minutowa przerwa na odpoczynek i ruch. Po czterech pomodorach można zrobić dłuższą, 15-30 minutową przerwę. Ta metoda pomaga dzieciom utrzymać koncentrację, uniknąć zmęczenia i sprawia, że nauka staje się bardziej przystępna i uporządkowana.
- Stworzenie odpowiedniego środowiska do nauki
Środowisko, w którym dziecko uczy się w domu ma ogromne znaczenie dla jego koncentracji. Warto zadbać o to, aby miejsce do nauki było ciche, wolne od rozpraszaczy i dobrze zorganizowane. Można też eksperymentować z różnymi rodzajami tła dźwiękowego, jak np. cicha muzyka instrumentalna, która może pomagać niektórym dzieciom lepiej się skupić.
- Używanie pomocy wizualnych
Dzieci z ADHD często lepiej przyswajają informacje, kiedy są one przedstawione w formie wizualnej. Pomocne mogą być kolorowe notatki, schematy, mapy myśli lub obrazki ilustrujące pojęcia, które dziecko musi zrozumieć. Wizualne bodźce mogą pomóc dziecku lepiej zapamiętać informacje i skupić się na nauce.
- Wsparcie i komunikacja z nauczycielem
Współpraca z nauczycielem dziecka jest kluczowa. Warto informować nauczyciela o trudnościach, z jakimi boryka się dziecko, oraz wspólnie szukać rozwiązań, które mogą pomóc. Nauczyciel może np. dostosować metody nauczania, wprowadzić więcej przerw lub zadań angażujących ruchowo, które pomogą dziecku lepiej się skoncentrować.
- Techniki relaksacyjne
Niektóre dzieci z ADHD mogą odnieść korzyści z nauki technik relaksacyjnych, takich jak głębokie oddychanie, medytacja, czy proste ćwiczenia rozciągające. Te techniki mogą pomóc dziecku zredukować napięcie i skupić się na zadaniu. Można je stosować zarówno przed nauką, jak i w trakcie przerw.
- Wzmocnienie pozytywne
Dzieci z ADHD często potrzebują dodatkowej motywacji i wsparcia emocjonalnego. Warto chwalić dziecko za wysiłek i postępy, nawet te najmniejsze. Pozytywne wzmocnienie może zbudować pewność siebie dziecka i zachęcić je do dalszej pracy nad koncentracją.
- Profesjonalna pomoc
Jeśli trudności dziecka są bardzo poważne i codzienne metody wsparcia nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, warto rozważyć skorzystanie z pomocy specjalistów, takich jak psycholog czy terapeuta. Specjalista może pomóc w diagnozie, zaoferować indywidualnie dobrane strategie oraz wsparcie zarówno dla dziecka, jak i dla całej rodziny.
Pomoc dziecku z nadpobudliwością ruchową w koncentracji na lekcjach wymaga cierpliwości, zrozumienia i systematyczności. Wprowadzenie struktur, rutyn, odpowiednich technik i współpraca z nauczycielami mogą znacząco poprawić zdolność dziecka do skupienia się na nauce. Najważniejsze jest jednak to, aby każde dziecko czuło się akceptowane i wspierane w swoich wysiłkach, co z pewnością przyniesie pozytywne efekty.
W naszym sklepie znajdziecie notatnik, który polecamy Wam do przetestowania.
Zawiera on 100 różnych szablonów do tworzenia bazgrołów podczas lekcji. Dziecko wybiera sobie szablon na dany dzień i podczas lekcji koloruje, wypełnia, rysuje, słuchając równocześnie nauczyciela. Mechaniczne zaangażowanie pomoże mu się skoncentrować. W notatniku nie ma żadnych poleceń, zadań. Nie ma też nudy, bo każdy szablon jest inny.
Wypracujcie z dzieckiem praktyki, które Wam się sprawdzą. Może być to kulka zgniecionej kartki, gniotek (np. balonik z mąką w środku, który dziecko ma zawsze w kieszeni). Niektóre dzieci gryzą ołówki, machają nogą, rysują. Jednak z rysunkami jest taki kłopot, że czasem zbyt wciągają i odwracają uwagę od tematu lekcji i tego, co się na niej dzieje. Dlatego notatnik, który można wypełniać nawet bez specjalnego przyglądania się swojemu dziełu jest bardziej neutralny, mniej angażujący.
Zachęcamy do przetestowania i wypracowania swoich własnych sprawdzonych nawyków. Podzielcie się z nami sposobami, które u Was działają. Chętnie napiszemy o nich na naszym blogu, bo zależy nam na szczęśliwych dzieciach w przyjaznych szkołach.