Nauka czytania kojarzy się wielu rodzicom z nabyciem umiejętności syntezowania głosek, w wyniku której dzieci łączą litery w słowa.
Musimy jednak uświadomić sobie kilka aspektów:
– nauka tak skomplikowanej umiejętności, jaką jest samodzielne czytanie wymaga koncentracji. Więc to o umiejętność koncentracji musimy najpierw zadbać
– nauka czytania zaczyna się od prawidłowego słyszenia. Dopiero po etapie zrozumienia tego, co słyszmy (sylaby, głoski), można wejść w przestrzeń tego, co widzimy (litery)
– nauka przy stole musi zacząć się od zabaw ruchowych, ćwiczeń usprawniających fizycznie, bo ruch, śmiech i zabawa to kluczowe ścieżki rozwojowe dla naszych dzieci.
Spróbujmy na początek więc dać dziecku czas, postawić na ruch i zabawę, podczas których pobawimy się słuchowo.
W naszej pracy z dziećmi na wczesnym etapie stawiamy na różnorodne oswajanie się ze światem liter i głosek. Wykorzystujemy proste słowa, sylaby. Pomagają nam w tym karty do nauki czytania, które wykorzystujemy na wiele różnych sposobów, np.
– zawieszamy przy łóżeczku
– używamy ich jak książeczki w samochodzie, podczas podróży
– wykorzystujemy w nietypowych okolicznościach, np. sami się nimi obklejamy podczas odkurzania w domu 🙂
– wybieramy jedną, żeby „przyglądała się” aktualnej zabawie w dziecięcym pokoju – wskakiwała do aut, wprowadzała się do zbudowanych właśnie domków, pomagała oddziałowi superbohaterów.
Bawimy się także typowo edukacyjnie – klasycznie – pokazując napisy na wybranych kartach, bez rysunków.
Zabawy kartami przeplatamy aktywnością w Rysowniku Maluszka, filmami do nauki czytania, które znajdziecie na naszym kanale i innymi zabawkami edukacyjnymi, które testujemy, a które będą pojawiały się w sklepie.
Chodzi nam o to, żeby wykorzystując różne sytuacje zwrócić uwagę dziecka na litery. Dziecko ogarnia napisy globalnie, przyzwyczajając się do całych wyrazów. Z czasem stawia pytania o ich budowę. Dziecko słyszy, jak dzielimy wyrazy na sylaby i głoski.
W ten sposób następuje wielokierunkowe oswajanie dziecka z czytaniem, a następnie świadome pogłębianie nabywanej umiejętności. Zainteresowanie poszczególnymi literami może pojawić się zarówno w wieku 3 lat jak i dopiero 6, warto je pobudzać i na pewno wykorzystać, kiedy już się pojawi.
Nasze Karty do nauki czytania dla dzieci i Rysownik Maluszka