Dlaczego czytanie jest ważne?

Nauczenie dzieci umiejętności czytania przy równoczesnym rozbudzeniu w nich czytelniczej pasji uważamy za jedno z większych wyzwań, jakie stoją przed rodzicami i nauczycielami.

Umiejętność czytania ze zrozumieniem to zasługa wieloetapowego procesu, podczas którego dziecko rozwija cały zespół różnorodnych umiejętności oraz rozbudza ciekawość. Zachęcamy, by wspierać dzieci w nabywaniu tej umiejętności i rozwijaniu jej. Bo każda książka jest darem – rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, jest dobrym sposobem na relaks, odpoczynek od bodźców i doświadczeń, idealnym pomysłem na zasypianie. Otwiera nam oczy na świat, ludzi, relacje. Pozwala wciągnąć się w nowe historie. A potem podsuwa wiele tematów do rozmowy. Świat, o którym czytamy to nie tylko miejsca, ale też bohaterowie, ich historie, emocje, przeżycia, nowe perspektywy. Jak pisze prof. Grzegorz Leszczyński:

„Książka ma tę właściwość, że zabiera nas w niezwykłą podróż poza nas samych.”

Czytając, nawet nie wiemy, jak wiele się uczymy. Jest to najprzyjemniejszy rodzaj nauki, która przybywa do nas przy okazji, bez wysiłku.

 

Koniec przedszkola. Dziecko idzie do szkoły. Doświadczenia nauki w pierwszej klasie.

Nie zawsze nauka czytania przebiega w atmosferze zachęcającej do pozostania z tą formą aktywności na dłużej. Dlatego uważamy w naszym zespole, że będąc rodzicem czy nauczycielem warto świadomie kierować zainteresowania dziecka ku książce od najmłodszych lat – zwracać jego uwagę na litery, głoski, sylaby, zachęcać do czytania i dawać dobry przykład. Wiele dzieje się w tym temacie w przedszkolu, jednak nie zawsze to wystarczy.

Popatrzmy na poniższy scenariusz, gdy coś poszło nie tak:

 

Zuzia w wieku 7 lat poszła do pierwszej klasy, nie umiała czytać, ponieważ na etapie nauki w zerówce trudno było jej się skoncentrować. Dlatego wiele zadań sprawiało jej trudność. W domu, po przedszkolu była zmęczona, praca w domu była więc nieefektywna.

Dziewczynka, rozpoczynając naukę w szkole, znała literki, ale nie potrafiła ich płynnie składać. W szkole okazało się, że wiele dzieci już sprawnie czyta. Zuzia musiała nadrobić, a więc pracować intensywniej, tymczasem z koncentracją nadal miała problem.

Bez opanowanej umiejętności czytania, nie potrafiła rozszyfrować poleceń zapisanych w ćwiczeniach z matematyki. Wykonywanie zadań domowych było męczące i zniechęcające. Wpłynęło to na całą atmosferę wokół szkolnych tematów. Rodzice nie mieli popołudniami więcej czasu niż zwykle, choć starali się pomóc córce. Zależało im na dobrym starcie w szkole, ale nie bardzo wiedzieli, jak wybrnąć z błędnego koła zniechęcenia.

W końcu rodzice wraz z 8-letnią już dziewczynką trafili na tor poradni pedagogiczno – psychologicznej. Po kilku latach Zuzia odnalazła się w szkole i pokonała trudności. Więc historia dobrze się kończy, jednak potrafimy sobie wyobrazić, jak ciężko było po drodze…

Jak można pomóc dziecku przygotować się do nauki w szkole?

Jeśli zauważamy, że nasze dziecko nie jest emocjonalnie gotowe do nauki szkole, ma kłopot z koncentracją i trudno przebiega współpraca z nim, wesprzyjmy je maksymalnie na etapie przedszkolnym. Wiele dysfunkcji można wtedy zneutralizować. Jeśli nie czujecie się kompetentni, postawcie po prostu na relację. Spacerujcie i rozmawiajcie, budujcie zaufanie i dobrą atmosferę porozumienia. Dodatkowo możecie wesprzeć się specjalistami:

 

– okulista, laryngolog – ocenią, czy dziecko nie ma kłopotów w zakresie widzenia oraz słyszenia. Być może percepcja słuchowa jest utrudniona? Umówcie się na wizytę jeszcze przed wakacjami, szczególnie do okulisty. Okulista dziecięcy w niektórych miastach ma dosyć spore obłożenie, co przekłada się na długie terminy oczekiwania

 

– logopeda – warto od najmłodszych lat trenować wymowę, gdy słyszymy wady w artykułowaniu u naszego dziecka. Jeśli dziecko uczęszcza na terapię logopedyczną w przedszkolu, załóżcie, że bez codziennego treningu w domu, terapia nie zadziała

 

– terapia pedagogiczna – w przygotowaniu dziecka do szkoły, można skorzystać z pomocy nauczycieli wczesnoszkolnych, którzy popracują z dzieckiem indywidualnie, w różnych obszarach

 

– zajęcia SI – zajęcia z integracji sensorycznej to nie tylko specjalistyczne działania w przypadku ewidentnych dysfunkcji, ale także zestawy ćwiczeń ogólnorozwojowych, których efekty przekładają się także na postępy w koncentracji

 

– zajęcia z psychologiem dziecięcym – który po poznaniu dziecka, naprowadzi rodziców i pomoże zaprojektować dalszą ścieżkę rozwoju, uwzględniającą ewentualne trudności

 

– glottodydaktyka dla dzieci czy zajęcia z nauki czytania dla dzieci inną metodą – to podwójna korzyść dla dziecka: po pierwsze uczy się czytać, a więc nabywa konkretną umiejętność, po drugie pracuje nad nabyciem nowej umiejętności, ćwicząc koncentrację i wytrwałość pod okiem nauczyciela. Jeśli dziecko ma jakiekolwiek trudności w nauce na etapie 6-latka, warto potraktować naukę czytania czy liczenia terapeutycznie – pod pretekstem zabaw stolikowych i nauki przez zabawę, uczymy dziecko skupienia, czy pomagamy mu w tych obszarach, gdzie zauważamy trudność.

 

Jeśli jesteście z Leszna i okolic, zapraszamy Wasze dzieci na zajęcia indywidualne, na których uczymy dzieci czytać przez zabawę.

 

 

Życzymy Wam, by edukacyjny start Waszych dzieci przebiegał przyjemnie i naturalnie, a ewentualne trudności udało się szybko przezwyciężyć.

 

Jak w naturalny sposób wpierać dziecko w nauce czytania?

 

  1. Po pierwsze – sami czytajmy. Dziecko, widząc nas czytających, wyciągnie wnioski i uzna, że to naturalny sposób na relaks i przyjemne spędzanie czasu.

 

  1. Po drugie – czytajmy dziecku na głos, czytajmy wspólnie. Nie zarzucajmy tej praktyki, gdy dziecko będzie już umiało samo czytać. Czytajmy dzieciom i dajmy się wciągać w książkowe historie. Świetną pozycją dla starszych dzieci będzie np. „Baśniobór”, „Zwierzoduchy”, „Magiczne drzewo”. To historie, które wciągną także dorosłych.

 

  1. Bywajmy w bibliotece, pamiętając, że dzisiejsze biblioteki nie są już cichymi miejscami, które zapisały się w naszej pamięci przed laty. Współczesne biblioteki to często centra rozrywki dla całej rodziny, gdzie można spędzać wspólnie czas, nie tylko wypożyczając książki, ale gdzie można także spędzić czas na spotkaniach autorskich, w klubach dyskusyjnych, na zajęciach literackich, edukacyjnych czy artystycznych.

 

Jak pisze dr Wanda Matras – Mastalerz:

„Potrzebę czytania trzeba u dziecka rozbudzić.[…] Książki, które proponujemy dzieciom u progu ich literackiego wtajemniczenia, odgrywają niezmiernie ważną rolę w indywidualnym rozwoju młodego czytelnika. Mogą stać się skutecznym narzędziem w procesie edukacji, wychowania i terapii. Dobrze dobrane bajki mogą wspomagać emocjonalne i intelektualne przygotowanie dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego. Książki, zawarte w nich ilustracje i przekaz słowny, stymulują procesy rozumienia przyczynowo –skutkowego, porównywania, analizowania, wnioskowania, tworzenia elementarnych pojęć, sprzyjają ćwiczeniom pamięci i skomplikowanym operacjom myślowym. W bajkach edukacyjnych i terapeutycznych bohater ma najczęściej problem podobny do tego, który przeżywa dziecko i potrafi sobie z nim poradzić! Utwór daje więc wzór strategii zachowania. Dziecko będzie próbowało w trudnej sytuacji postępować podobnie jak jego ulubiony bohater. Bajki te rozwijają świadomość emocjonalną, uczą rozpoznawania i nazywania emocji, a przede wszystkim wpływania na nie. […] Dodatkowo ciekawa forma wydawnicza, pięknie wykonane ilustracje, kształtują wrażliwość i smak estetyczny młodego czytelnika”.

A jeśli szukacie pozycji odpowiedniej na start, polecamy naszą książeczkę „Ania i pies” – pięknie zilustrowana, z odpowiednio dobranymi prostymi słowami, ubranymi w dużą i klasyczną czcionkę.

Na koniec posłużymy się cytatem z kampanii społecznej Instytutu Książki „Mała książka – wielki człowiek”:

„Wierzymy, że czytelnictwo zaczyna się od kołyski, na długo przed dniem, w którym dziecko nauczy się samodzielnie składać litery. Dobrze dobrane książki rozwijają jego umysł i emocje, kształtują kompetencje językowe, zakorzeniają się w kulturze i rozbudzają wyobraźnię. Wspólna lektura może stać się nie tylko wielką przyjemnością, ale przede wszystkim wspaniałą okazją do budowania bliskości oraz silnych i trwałych więzi rodzinnych. Czytając swojemu dziecku, wpływasz na jego przyszłość i pomagasz mu osiągnąć sukces.”

 

Może zainteresuje Was więcej artykułów na ten temat?

Zajrzyjcie na stronę kampanii.

Wsparcie psychologów, nauczycieli, terapeutów dziecięcych – indywidualne pomoce dydaktyczne do pracy z dziećmi

 

Pan Kartek kibicuje dzieciom, które rozpoczynają naukę w szkole.

Mamy takie marzenie, by szkoła nie była dla nikogo ograniczająca, a za to zapewniała możliwość rozwoju wszystkim dzieciom, by uskrzydlała, dodawała wiary w siebie, niezależnie od tego, czy nasze dzieci doskonale wpisują się w szkolny porządek, czy zupełnie nie.

 

Jeśli jesteście nauczycielami, specjalistami pracującymi z dziećmi, poszukujcie twórczo narzędzi edukacyjnych, pomocy dydaktycznych, zabawek terapeutycznych.

 

Macie pomysł na plakaty edukacyjne, plansze, dekoracje, karty pracy, kolorowanki, prezentacje, filmy szkoleniowe czy edukacyjne, tylko przerasta Was przygotowanie projektu? Zapraszamy. Chętnie stworzymy dla Was projekt i zrealizujemy.

 

W naszej ofercie:

– indywidualne projekty graficzne dla przedszkoli, szkół i gabinetów specjalistycznych

– zestawy do nauki czytania

– projekty graficzne plakatów edukacyjnych, plansz tematycznych

– kolorowanki edukacyjne do pracy z dziećmi, zaprojektowane pod konkretne wytyczne

– plakaty dekoracyjne do przedszkoli, gabinetów psychologicznych, dla terapeutów

– filmy edukacyjne, szkoleniowe, kursy video.

 

Chcecie pracować z dziećmi indywidualnym, autorskim systemem, macie własne pomysły, które czekają na realizację? Chętnie pomożemy, w naszym zespole są fotografowie, operatorzy filmowi, graficy, którzy chętnie pomogą w realizacji każdego pomysłu. Zapraszamy do współpracy!