Gra_Sylaba_do_sylaby

Nadpobudliwość ruchowa, znana również jako ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi), może być wyzwaniem zarówno dla dzieci jak i ich rodziców. Jednym z głównych problemów, z jakimi borykają się dzieci z ADHD, są trudności z koncentracją na lekcjach w szkole. Jak pomóc dziecku, które zmaga się z nadpobudliwością ruchową lepiej skupić się na nauce?

  1. Zrozumienie dziecka

Pierwszym krokiem w pomaganiu dziecku z ADHD jest zrozumienie jego potrzeb i zachowań. Nadpobudliwość ruchowa to nie jest świadome działanie dziecka. To zaburzenie neurologiczne, które wpływa na funkcjonowanie mózgu i zdolność do koncentracji. Ważne jest, aby unikać obwiniania dziecka i zamiast tego skupić się na tym, jak można mu pomóc.

 

  1. Stworzenie struktur, rutyny i nawyków

Dzieci z ADHD często mają trudności z organizacją i planowaniem, dlatego warto wprowadzić do ich życia struktury i rutyny. Regularne harmonogramy i stałe godziny na poszczególne zadania mogą pomóc dziecku lepiej odnaleźć się w codziennych obowiązkach. Na przykład, codzienne odrabianie lekcji o tej samej porze dnia może pomóc w wypracowaniu nawyku.

 

  1. Podział zadań na mniejsze etapy

Duże zadania mogą być przytłaczające dla dziecka z ADHD. Dlatego warto dzielić je na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania etapy. Jeśli dziecko ma do wykonania dłuższe zadanie, np. projekt szkolny, można podzielić go na mniejsze części i realizować je krok po kroku. Taki podział ułatwia koncentrację i daje dziecku poczucie sukcesu po ukończeniu każdej części.

 

  1. Przerwy i aktywność fizyczna

Dzieci z ADHD często mają dużo energii, którą muszą w jakiś sposób spożytkować. Ważne jest, aby umożliwić im regularne przerwy podczas nauki, aby mogły się poruszać i wyładować nadmiar energii. Krótkie, 5-10 minutowe przerwy na ruch mogą znacząco poprawić koncentrację w dalszej części nauki. Aktywność fizyczna powinna być też częścią codziennej rutyny dziecka, np. w postaci sportu po szkole. Znacie Technikę Pomodoro?

 

Technika Pomodoro to prosty sposób na poprawę koncentracji u dzieci podczas nauki. Polega na podzieleniu pracy na 25-minutowe bloki, zwane „pomodorami”, podczas których dziecko skupia się na jednym zadaniu. Po każdym bloku następuje 5-minutowa przerwa na odpoczynek i ruch. Po czterech pomodorach można zrobić dłuższą, 15-30 minutową przerwę. Ta metoda pomaga dzieciom utrzymać koncentrację, uniknąć zmęczenia i sprawia, że nauka staje się bardziej przystępna i uporządkowana.

 

  1. Stworzenie odpowiedniego środowiska do nauki

Środowisko, w którym dziecko uczy się w domu ma ogromne znaczenie dla jego koncentracji. Warto zadbać o to, aby miejsce do nauki było ciche, wolne od rozpraszaczy i dobrze zorganizowane. Można też eksperymentować z różnymi rodzajami tła dźwiękowego, jak np. cicha muzyka instrumentalna, która może pomagać niektórym dzieciom lepiej się skupić.

 

  1. Używanie pomocy wizualnych

Dzieci z ADHD często lepiej przyswajają informacje, kiedy są one przedstawione w formie wizualnej. Pomocne mogą być kolorowe notatki, schematy, mapy myśli lub obrazki ilustrujące pojęcia, które dziecko musi zrozumieć. Wizualne bodźce mogą pomóc dziecku lepiej zapamiętać informacje i skupić się na nauce.

 

  1. Wsparcie i komunikacja z nauczycielem

Współpraca z nauczycielem dziecka jest kluczowa. Warto informować nauczyciela o trudnościach, z jakimi boryka się dziecko, oraz wspólnie szukać rozwiązań, które mogą pomóc. Nauczyciel może np. dostosować metody nauczania, wprowadzić więcej przerw lub zadań angażujących ruchowo, które pomogą dziecku lepiej się skoncentrować.

 

  1. Techniki relaksacyjne

Niektóre dzieci z ADHD mogą odnieść korzyści z nauki technik relaksacyjnych, takich jak głębokie oddychanie, medytacja, czy proste ćwiczenia rozciągające. Te techniki mogą pomóc dziecku zredukować napięcie i skupić się na zadaniu. Można je stosować zarówno przed nauką, jak i w trakcie przerw.

 

  1. Wzmocnienie pozytywne

Dzieci z ADHD często potrzebują dodatkowej motywacji i wsparcia emocjonalnego. Warto chwalić dziecko za wysiłek i postępy, nawet te najmniejsze. Pozytywne wzmocnienie może zbudować pewność siebie dziecka i zachęcić je do dalszej pracy nad koncentracją.

 

  1. Profesjonalna pomoc

Jeśli trudności dziecka są bardzo poważne i codzienne metody wsparcia nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, warto rozważyć skorzystanie z pomocy specjalistów, takich jak psycholog czy terapeuta. Specjalista może pomóc w diagnozie, zaoferować indywidualnie dobrane strategie oraz wsparcie zarówno dla dziecka, jak i dla całej rodziny.

 

Pomoc dziecku z nadpobudliwością ruchową w koncentracji na lekcjach wymaga cierpliwości, zrozumienia i systematyczności. Wprowadzenie struktur, rutyn, odpowiednich technik i współpraca z nauczycielami mogą znacząco poprawić zdolność dziecka do skupienia się na nauce. Najważniejsze jest jednak to, aby każde dziecko czuło się akceptowane i wspierane w swoich wysiłkach, co z pewnością przyniesie pozytywne efekty.

W naszym sklepie znajdziecie notatnik, który polecamy Wam do przetestowania.

Zawiera on 100 różnych szablonów do tworzenia bazgrołów podczas lekcji. Dziecko wybiera sobie szablon na dany dzień i podczas lekcji koloruje, wypełnia, rysuje, słuchając równocześnie nauczyciela. Mechaniczne zaangażowanie pomoże mu się skoncentrować. W notatniku nie ma żadnych poleceń, zadań. Nie ma też nudy, bo każdy szablon jest inny.

 

Wypracujcie z dzieckiem praktyki, które Wam się sprawdzą. Może być to kulka zgniecionej kartki, gniotek (np. balonik z mąką w środku, który dziecko ma zawsze w kieszeni). Niektóre dzieci gryzą ołówki, machają nogą, rysują. Jednak z rysunkami jest taki kłopot, że czasem zbyt wciągają i odwracają uwagę od tematu lekcji i tego, co się na niej dzieje. Dlatego notatnik, który można wypełniać nawet bez specjalnego przyglądania się swojemu dziełu jest bardziej neutralny, mniej angażujący.

 

Zachęcamy do przetestowania i wypracowania swoich własnych sprawdzonych nawyków. Podzielcie się z nami sposobami, które u Was działają. Chętnie napiszemy o nich na naszym blogu, bo zależy nam na szczęśliwych dzieciach w przyjaznych szkołach.