Czym jest nauka czytania?

Nauka czytania to złożony proces, który zaczyna się tak naprawdę od urodzenia. Rozwój psychoruchowy, nauka mówienia, słyszenie, koordynacja ruchowa, wzrokowa, umiejętność koncentracji… Ucząc dzieci, poruszamy wiele obszarów ich rozwoju. Poza tym umiejętność czytania ze zrozumieniem, podobnie jak umiejętność mówienia to podstawa wszystkiego, wymaga przejścia przez kilka etapów nauki.

 

Jak uczymy dzieci czytać?

Na indywidualnych zajęciach z dziećmi stawiamy na relację, naukę przez zabawę i systematyczność. Podstawą jest nawiązanie kontaktu i stworzenie atmosfery, w której dzieci dobrze się czują. Bawimy się razem, wykorzystujemy zabawki edukacyjne, pomoce dydaktyczne oraz sprawdzone narzędzia do nauki czytania. Każda lekcja jest inna. Dzięki kreatywnym pomysłom zajęcia są różnorodne i atrakcyjne. Pokazujemy dzieciom, że ich ciekawość otwiera przed nimi wiele możliwości poznawania, że nauka jest interesująca i wciągająca, a czytanie daje mnóstwo możliwości odkrywania.

 

Jaka jest rola rodziców w nauce czytania?

Indywidualne zajęcia z naszym nauczycielem 2 razy w tygodniu to baza regularnych spotkań z głoskami, literami, sylabami. Rola rodzica pozostaje wciąż kluczowa. Jak rodzice wspierają naukę? Przede wszystkim poprzez zachęcanie do aktywności, pobudzanie zainteresowań, podtrzymywanie naturalnej ciekawości dzieci i odpowiadanie na pytania. Drugą istotną aktywnością jest obcowanie z książkami i to zarówno czytając samemu jak i czytając na głos dziecku. W ten sposób rodzic pokazuje, że książki są ciekawe, a czytanie jest świetnym sposobem na spędzanie czasu, poznawanie historii i ciekawostek o świecie.

 

Z jakich metod korzystamy podczas zajęć edukacyjnych z dziećmi?

Korzystamy z różnych metod: glottodydaktyki, metody sylabowej, wrażeniowej. Kierujemy się każdorazowo indywidualnym podejściem. Każde dziecko jest inne, staramy się podążać za jego preferencjami, mocnymi stronami. Słuchamy i jesteśmy otwarci na sygnały, które wysyła. 

 

Gdzie odbywają się zajęcia?

Na ten moment zajęcia odbywają się w domach małych uczniów. Rodzice nie mają kłopotów logistycznych z przywiezieniem dzieci na zajęcia. Nie muszą czekać i martwić się o to, jak w tym czasie zorganizować czas młodszemu rodzeństwu. Unikają także problemu ze zmęczeniem dziecka, które po południu nie ma ochoty ubierać się i wyjść z domu, by dojechać na zajęcia. Poza tym w swojej przestrzeni mali odkrywcy, a szczególnie ci najmłodsi czują się komfortowo. Dlatego zdecydowaliśmy się na prowadzenie zajęć indywidualnych z dojazdem, w domach uczniów.

 

W jakim wieku warto zacząć naukę czytania?

Pamiętamy o tym, że nauka czytania zaczyna się od rozwijania mowy, czyli od słuchania i rozmowy. Zakładamy więc, że nie ma ograniczeń wiekowych, by rozpocząć. Jako rodzice jesteśmy pierwszymi naturalnymi nauczycielami naszych dzieci. Bardzo imponuje nam ciekawość, otwartość oraz chęć do nauki dzieci w wieku 2,5 lat. Warto korzystać z ich motywacji wewnętrznej i ochoty na poznawanie i rozwój.

Najczęściej pracujemy z dziećmi 5-6-letnimi, które mają jeszcze czas, by bez presji opanować umiejętność czytania, czyli zanim pójdą do szkoły. Bawimy się także z 4-latkami.

Pomagamy również starszym dzieciom.

 

Dlaczego trafiają do nas starsze dzieci, uczniowie szkół podstawowych?

Widzimy, że temat nauki starszych uczniów po szkole jest coraz bardziej popularny – coraz częściej trafiają do nas uczniowie klas pierwszych, których rodzice obserwują kłopoty z czytaniem. Dzieci nie chcą pracować z rodzicami po szkole. Rodzice mają mniej czasu oraz nie zawsze wiedzą, jak bezkonfliktowo wspierać dziecko w przygotowaniu do zajęć i w pokonywaniu trudności. Jeszcze trudniej pogodzić obowiązki popołudniowe, gdy mamy więcej dzieci.

Dzieci trafiają do szkół różnie przygotowane. W klasach 1-3 nauczyciele starają się wyrównać poziom. Jednak ten proces nie do końca jest satysfakcjonujący. W naszej idealnej wizji szkoły dzieci mogą rozwijać się we własnym tempie, bez porównywania się do innych. Chcielibyśmy, by mali matematycy szli we własnym tempie do przodu, a dzieci, które potrafią już czytać nie musiały tracić czasu na proste czytanki. Na wyrównywaniu wszyscy tracą – dzieci, które mają jakąś trudność czują się gorsze i tracą pewność siebie. Dzieci, które wiedzą i potrafią więcej nudzą się, wytracając impet odkrywcy.

Najbardziej nas boli fakt, że mali uczniowie zaczynają wątpić w siebie i patrzą na swoje możliwości przez pryzmat deficytów.

 

Jak pomagamy uczniom w nauce?

Oczywiście umiejętność czytania ze zrozumieniem to podstawa nie tylko na języku polskim, ale także na pozostałych lekcjach. Dlatego na nią trzeba postawić w pierwszej kolejności. Nasza pomoc dzieciom w odrabianiu lekcji ma charakter kompleksowy. Pomagamy opanować materiał z różnych przedmiotów, nauczyć się na sprawdzian, odrobić lekcje, poćwiczyć słówka z języków obcych. Uczymy przy tym technik zapamiętywania, robienia skutecznych notatek, systematyczności, planowania. Dla przykładu, w czwartych klasach, gdy wchodzi historia, warto podejść do tematu nie tylko tematycznie i podręcznikowo. Warto nakreślić szerszą perspektywę, zainteresować, a przy tym postawić na sam sposób opanowania treści. Skupienie się tylko na proponowanej przez podręcznik historii politycznej to niepotrzebne zubożenie tematu, które w dodatku nie jest ciekawe dla dzieci. W ramach tzw. korepetycji, na każdym przedmiocie uczymy w sposób ciekawy i poruszamy przy okazji interesujące zagadnienia, bliskie zainteresowaniom dzieci.

 

Jak będziemy rozwijać naszą pasję edukacyjną w Lesznie?

Bardzo wierzymy w sens nauki przez zabawę, wspierania edukacji najmłodszych poprzez zaciekawianie. Uwielbiamy bawić się z dziećmi, uczyć je nowych rzeczy, a także wspierać podczas nauki w szkole. Wspólne odrabianie lekcji, które nie jest smutnym obowiązkiem, ale przygodą, na którą się czeka – to jest to. W przyszłości planujemy otwarcie miejsca, w którym dzieci spotkają się ze sobą i z nami po szkole. Będziemy wspólnie odrabiać lekcje i pogłębiać zainteresowania, rozwijać pasje w różnych obszarach. Będziemy się wspierać, rozwijać i inspirować.

 

Zapraszamy młodsze i starsze dzieci na indywidualne zajęcia próbne już teraz!