Dla tegorocznych pierwszoklasistów nadchodzi przełomowy moment – zbliża się koniec semestru i pierwsza konfrontacja ze sobą i swoimi umiejętnościami na tle klasy. Czytanki są coraz trudniejsze i trening czytania w domu, po lekcjach w ramach zadań domowych wydłuża się. Dzieci, które są zadowolone z efektów swoich ćwiczeń pozostają spokojne i czują się komfortowo. Troską Pana Kartka jest grupa dzieci, które oceniają się nieco bardziej zachowawczo.

W naszej firmie uważamy, że dziecko to CUD NIESKOŃCZONY. Z żalem patrzymy, kiedy ich samoocena nie idzie w górę wraz z kolejnymi etapami nauki w szkole. Dlatego naszą misją jest pomaganie. Pomagamy rodzicom i dzielimy się swoimi doświadczeniami, pokazując, jak mogą pracować ze swoimi dziećmi. Pomagamy też dzieciom, by dać im jak najwięcej narzędzi do podejmowania przez nie satysfakcjonujących wysiłków.

Pan Kartek uczy dzieci indywidualnie, podczas domowych zajęć:

5-latki, 6-latki – oswaja z czytaniem, bawi się z nimi nowymi umiejętnościami, przygotowuje do dobrego startu w szkole.

7-latki, 8-latki – wspiera w pokonywaniu trudności poprzez kreatywne odrabianie zadań domowych, aktywne poszukiwanie mocnych stron małego ucznia.

Spotykamy się z dziećmi indywidualnie, w ich domach, by czuły się komfortowo i uczymy się razem przez zabawę, działanie. Zajęcia przebiegają w miłej, przyjaznej i luźnej atmosferze, by nauka wywoływała dobre skojarzenia już od początku. Kierujemy się założeniami, że:

– popełnianie błędów jest naturalne w procesie nauczania,

– naturalna nauka dzieci to przyswajanie nowości w działaniu i w zabawie,

– rozwijająca się pasja, zainteresowania, mocne strony trzeba odkrywać, dostrzegać i cieszyć się z nich.

Kibicujemy rodzicom, którzy dokładają starań, by wspierać harmonijny rozwój swoich dzieci, rozbudzają w nich ciekawość, zachęcają do odkrywania siebie i świata, wzmacniają poczucie własnej sprawczości. Ponieważ specjalizujemy się w nauce czytania, to właśnie w tym obszarze pomagamy dzieciom i rodzicom przede wszystkim.

Poniżej kilka wskazówek, które przydadzą się, jeśli zamierzacie podjąć z Waszymi dziećmi wysiłek związany z nauką czytania. Warto rozwijać ten obszar świadomie, już od najmłodszych lat, korzystając z naturalnej ciekawości i zapału. Warto przy tym samemu czytać, by swoim przykładem wspierać entuzjazm dziecka.

W książkach, jak wiadomo, kryje się wiele rozwiązań, informacji, wiedzy o świecie, emocjach, relacjach. Samo czytanie jest idealnym sposobem na relaks, wyciszenie, zasypianie i pozyskiwanie odpowiedzi na pojawiające się pytania. Większy zasób słów, wiedzy, doświadczeń, więcej dostępnych narzędzi do pracy w szkole. Same pozytywy.

Jak zacząć naukę czytania dzieci i kiedy?

Jeśli zdążycie nauczyć dzieci czytać zanim pójdą do szkoły, dacie im niesamowity zasób możliwości do samodzielnej i satysfakcjonującej nauki. Warto zacząć badanie tego obszaru już z 2-latkiem, gdyż dziecko w tym wieku jest bardzo chętne do poznawania liter i łączenia ich w sylaby i słowa.

Od czego zaczynamy?

  1. CZYTANIE I WSPÓLNA ROZMOWA Z DZIECKIEM

Czytajcie dzieciom książki, spisujcie ich własne historie i bajeczki, które wymyślą. Rozmawiajcie o słowach i literach. Zainteresujcie się literami, które widzicie i głoskami, które słyszycie. Nauka czytania zaczyna się w obszarze słuchowym.

 

  1. NAUKA SAMOGŁOSEK – PIERWSZE LITERY

Nauczcie dzieci samogłosek. Jest to bardzo wdzięczny etap, gdyż samogłoski można wyśpiewać i łatwo wyłapać w słowach. By utrwalić nazywanie samogłosek, możecie bawić się na różne sposoby i włączać karteczki z literami, naklejki do bieżących zabaw i aktywności. Jednak nie zostawajcie zbyt długo na tym etapie. Nuda jest wrogiem przyjemnego uczenia.

 

  1. SYLABY – NAUKA CZYTANIA METODĄ SYLABOWĄ

Drugi etap, czyli nauka spółgłosek przebiega różnie według różnych metod. My lubimy podążać za zainteresowaniami dziecka, kierując się zasadą, by zaczynać od tego co łatwiejsze. Dla niektórych dzieci na starcie sprawdzi się metoda glottodydaktyczna, czyli łączenie spółgłoski z samogłoską metodą ślizgania się po głoskach. Towarzyszą temu ćwiczenia słuchowe. Inną opcją jest metoda symultaniczno – sekwencyjna, czyli pokazywanie dziecku ciągu sylab i zabawa nimi.

PA, PO, PU, PÓ, PE PI, PY…

Gdy dziecko rozpoznaje sylaby, wtedy bawimy się nimi wybiórczo i następnie przechodzimy do sylab z kolejną spółgłoską.

 

Zacznijcie od sylab otwartych (np. PA, DE, SIĘ), są łatwiejsze. W drugiej kolejności postawcie na sylaby zamknięte (np. AP, EM, UK). Bawcie się różnorodnie i w swobodnej atmosferze. Nadajcie imiona zabawkom, obrazkom, np. kwiatek PO, torebka LU, piesek KI.

 

Trenujcie w zabawie kierunek czytania od lewej do prawej. Dobrze sprawdza się układanie słów i przejeżdżanie po nich autkiem, tworzenie ciągu z historyjek obrazkowych.

 

Bawcie się także w odnajdywanie różnic na obrazkach. W ten sposób uczycie dziecko zwracania uwagi na szczegóły. Ta umiejętność pomoże Waszym dzieciom rozróżniać litery, które wyglądają podobnie, np. A – Ą, M – W, Z – S.

 

Gdy pokazujecie dziecku sylabę PU, nie literujcie: Py-U, tylko przedstawcie ją w pełnym brzmieniu.

 

Nie mylmy literowania z głoskowaniem. Głoskowanie to: d-o-m, literowanie to: dy-o-my albo de-o-em. Literowanie i znajomość alfabetu nie pomaga w nauce czytania.

 

  1. METODA GLOBALNA – OSWAJANIE DZIECKA Z CAŁYMI WYRAZAMI

W krajach anglojęzycznych dzieci zaczynają naukę czytania już w wieku 4 lat. Startują metodą globalną, której jesteśmy fanami na etapie oswajania maluchów z czytaniem. Dopiero po tym etapie uczą się głoskowania. Polskojęzyczne dzieci według badań świetnie radzą sobie z sylabami. Korzystajcie uzupełniająco z metody globalnej. Twórzcie z poznanych sylab pierwsze proste słowa. Mogą być bez sensu, albo takie, które wzbudzają śmiech. Rodzicom dzieci przedszkolnych nie trzeba wspominać o najprostszych przykładach słów, które wzbudzają ogromne zainteresowanie dzieci, jak KUPA, SIKU, PUPA. J Innymi dobrymi propozycjami na start są imiona dziecka, rodzeństwa, kolegów, mama, babcia, tata, brat itp.

 

  1. STOPNIOWANIE TRUDNOŚCI

Gdy dziecko dobrze orientuje się w podstawowych sylabach, włączajcie stopniowo trudniejsze cząstki, zawierające zbitki spółgłoskowe, polskie znaki alfabetu.

 

Umiejętność czytania to fundament w rozwoju dziecka. Im wcześniej dziecko nauczy się czytać, tym lepiej wykorzysta moc swojego wieku, rozwinie się i będzie przygotowane na kontakt z nowymi technologiami. Zachęcamy do nauki czytania małych dzieci, by wyprzedzić zainteresowanie mediami. Umiejętność płynnego czytania ze zrozumieniem da dzieciom siłę i sprawczość. Szkoła nie zawsze wykształci zaangażowanych czytelników, nie rozpali entuzjazmu do czytania. Warto zadbać o tą sferę w domu.

 

Czasem praca z własnymi dziećmi bywa trudna. Rodzicom jest ciężko odnaleźć się w roli domowego nauczyciela, który znajdzie czas, cierpliwość, pomysł i z tym całym bagażem pokona jeszcze niechęć czy opór dziecka. Szczególnie widać tą trudność na etapie wspólnego odrabiania lekcji w klasach 1-3. Gdy obawiacie się o jakość Waszej relacji z dzieckiem, nie macie siły czy ochoty na dalszą „walkę” i obawiacie się skutków nadszarpniętej atmosfery między Wami, skorzystajcie z naszej pomocy.

Zapraszamy na indywidualne zajęcia z dziećmi w Lesznie i okolicach.