Na naszym kanale na YouTube stworzyliśmy właśnie nową playlistę dla dzieci oraz rodziców.
W kolejnych lekcjach będziemy krok po kroku oswajać z literami, poznawać alfabet, wymawiać głoski, składać litery w sylaby i odczytywać proste słowa. Zachęcamy do wspólnej podróży, której celem jest rozwój zainteresowań dzieci i możliwości, jakie daje umiejętność samodzielnego czytania.
W pierwszym filmie prezentujemy polski alfabet, ale odczytany w taki sposób, by ułatwić dzieciom dalsze etapy nauki czytania. Odcinek to zestawienie liter zgodnie z kolejnością, nie dlatego, że traktujemy kolejność liter priorytetowo, ale dla porządku. W kolejnych odcinkach skupimy się już na ćwiczeniach bez trzymania się kolejności alfabetu.
A przy okazji, wiecie, że najpopularniejszą literą w polskich tekstach jest samogłoska „e”, a najrzadszą spółgłoska „dż”?
Pierwszy odcinek naszego cyklu jest pozbawiony ilustracji i jakichkolwiek „przeszkadzaczy” rozpraszających koncentrację dziecka. Chcemy maksymalnie skupić uwagę na znaku graficznym i jego brzmieniu, szczególnie, że niektóre głoski są krótkie i ciche.
Nie musicie za każdym razem oglądać poszczególnych odcinków od początku do końca. Dla niektórych dzieci prezentacja wszystkich liter jest zbyt długa, a tym samym nużąca. Możecie wracać do dowolnych fragmentów i kontynuować oswajanie z literami własnym rytmem. Ważne jednak, by powracać systematycznie.
Warto też tego typu lekcje proponować dziecku przed innymi bajkami, gdy jest wypoczęte i nieprzebodźcowane animacjami.
A teraz kilka podstawowych informacji o literach, głoskach i nauce czytania dla rodziców, którzy rozpoczynają przygodę z edukacją maluchów.
Przypomnijmy sobie na początek na czym polega:
różnica pomiędzy głoskami a literami
Głoski to najmniejsze i niepodzielne jednostki fonetyczne. Głoski są dźwiękami. Litery to znaki graficzne, które widzimy.
Głoski grupujemy ze względu na ich cechy na:
– samogłoski i spółgłoski
– głoski twarde i miękkie
– głoski dźwięczne i bezdźwięczne
– głoski ustne i nosowe
– głoski jednoznakowe i dwuznakowe.
Alfabet dla dzieci po polsku to zestawienie liter, które odczytujemy zgodnie z ich nazwą, czyli:
„a”, „be”, „ce”, „de”, „e”, „ef”
Jednak nauka czytania, która rozpoczyna się nauką alfabetu wiąże się z utrudnieniem. Najłatwiej je dostrzec na przykładzie:
Słowo „mama” przeczytane nazwami liter będzie brzmiało: „em-a-em-a”.
Podobną trudność w złożeniu słowa będą miały dzieci, które nauczyły się spółgłosek w brzmieniu:
„b” – „by”
„c” – „cy”
„d” – „dy”.
Słowo „mama” będzie brzmiało wtedy: „my-a-my-a”.
Popatrzmy, co się stanie, jeśli nauczymy dzieci poprawnego głoskowania, czyli:
„a” = „a”
„b” = „b”
„c” = „c”
Słowo „mama” będzie brzmiało wtedy: „m-a-m-a”.
O taki efekt właśnie nam chodzi.
Wraz z poprawnym głoskowaniem, nauka czytania upraszcza się i nabiera dla dziecka przejrzystości. Staje się też zgodna z jego intuicyjną logiką.
Dlatego zapraszamy na cykl lekcji nauki czytania krok po kroku.
Odkryjmy z dzieckiem głoski, skojarzmy dźwięk ze znakiem graficznym.
Zapraszamy na naszą playlistę na kanale YouTube, gdzie stopniowo wprowadzimy przedszkolaka do czytania, oswajając stopniowo z poszczególnymi zagadnieniami. W pierwszym odcinku prezentujemy znaki polskiego alfabetu przeczytane krótko, by dziecko bez zbędnych przeszkód oswoiło się z literami, a w przyszłości mogło łączyć je w sylaby i słowa.
Korzystajcie z materiałów edukacyjnych na naszym kanale oraz w sklepie internetowym bez presji. Dopasujcie zabawę do nastroju dziecka, jego potrzeb i zainteresowań.
Oto kilka wskazówek pomocnych przy nauce czytania:
- Nie spieszcie się. Każde dziecko rozwija się indywidualnie, w swoim tempie i zgodnie ze swoimi predyspozycjami. Warto podejmować różnorodne aktywności i stawiać na zaciekawianie.
- Bądźcie kreatywni. Korzystajcie z narzędzi wybiórczo. Nawet najlepsze elementarze mogą się znudzić. Warto różnicować zabawy.
- Szukajcie metod, które sprawdzą się w przypadku Waszych dzieci, co czasem oznacza czerpanie z różnych teorii i metodologii.
- Traktujcie podręczniki jako inspirację, a nie jako jedyny słuszny kierunek rozwijania danej umiejętności. Zachowajcie czujność.
- Nie czekajcie z nauką czytania aż Wasz przedszkolak będzie starszakiem. Już 2-latek jest zainteresowany literami.
- Wspierajcie zainteresowania Waszych dzieci, podążajcie za nimi i udzielajcie im pozytywną informację zwrotną. Wasza wiara w nie to solidny fundament na ich całe życie.
- Współpracujcie z przedszkolem i szkołą. Obserwujcie i uczcie się Waszego dziecka i tego jak się zmienia.
- Bądźcie cierpliwi. Nie pozwólcie, by zaczęły dominować osobiste ambicje czy Wasze indywidualne zainteresowania.
- Dajcie sobie czas, aż Wasze dziecko oswoi się z literami. Bierna znajomość liter to baza. Warto na tym pierwszym etapie pozostać chwilę za długo niż za szybko przeskoczyć do kolejnego etapu nauki czytania.
- Rozbudźcie Wasze dziecko poznawczo. Niech towarzyszy mu entuzjazm i zaciekawienie. Niech będzie aktywne i pełne energii. Niech chłonie świat, bez strachu, a za to z uśmiechem i pełną akceptacją z Waszej strony.
- Dobra zabawa to podstawowy sposób nauki u dzieci. Dzieciństwo to ruch i zabawa.
- Stwórzcie przestrzeń dzieciom do zadawania pytań. Dzięki temu zachęcicie je do logicznego myślenia, a tym samym do odkrywania reguł. Dyskutujcie, nie narzucajcie.
- Dbajcie o prawidłową wymowę, poprawnie wymawiajcie głoski w izolacji. Uczcie czytania wychodząc od dźwięku, czyli głoski.
- Zaglądajcie do Pana Kartka, którego misją jest nauka czytania przez zabawę i zainteresowanie dzieci czytaniem. 🙂 🙂